Eksperimen (D):
Tujuan: Mengkaji faktor-faktor yang mempengaruhi kadar penyejatan air.
(D) Pergerakan udara
Pernyataan masalah: Adakah pergerakan udara mempengaruhi kadar penyejatan air?
Hipotesis: Semakin laju pergerakan udara, semakin tinggi kadar penyejatan air.
Pemboleh ubah:
(a) Pemboleh ubah dimalarkan: Kelembapan udara, isi padu air, luas permukaan air yang terdedah dan suhu persekitaran
(b) Pemboleh ubah dimanipulasikan: Pergerakan udara
(c) Pemboleh ubah bergerak balas: Kadar penyejatan air
Bahan: Kertas kobalt klorida kontang, pita selofan dan air
Radas: Slaid kaca, kipas dan penitis
Prosedur:
1. Lekatkan dua helai kertas kobalt klorida kontang pada slaid kaca dengan menggunakan pita selofan dan labelkan kedua-dua slaid kaca sebagai M dan N (Rajah 5.11).
2. Titiskan beberapa titik air pada setiap kertas kobalt klorida.
3. Letakkan slaid kaca M di bawah kipas dan letakkan slaid kaca N jauh daripada kipas.
4. Rekodkan pemerhatian anda di dalam jadual selepas 15 minit.
Kesimpulan:
Adakah hipotesis bagi setiap eksperimen yang dijalankan diterima? Berikan alasan anda.
Soalan
4. Mengapakah kipas digunakan dalam Eksperimen D?
Jawapan:
4. Untuk mempercepatkan kadar pergerakan udara.
Tujuan: Mengkaji faktor-faktor yang mempengaruhi kadar penyejatan air.
(D) Pergerakan udara
Pernyataan masalah: Adakah pergerakan udara mempengaruhi kadar penyejatan air?
Hipotesis: Semakin laju pergerakan udara, semakin tinggi kadar penyejatan air.
Pemboleh ubah:
(a) Pemboleh ubah dimalarkan: Kelembapan udara, isi padu air, luas permukaan air yang terdedah dan suhu persekitaran
(b) Pemboleh ubah dimanipulasikan: Pergerakan udara
(c) Pemboleh ubah bergerak balas: Kadar penyejatan air
Bahan: Kertas kobalt klorida kontang, pita selofan dan air
Radas: Slaid kaca, kipas dan penitis
Prosedur:
1. Lekatkan dua helai kertas kobalt klorida kontang pada slaid kaca dengan menggunakan pita selofan dan labelkan kedua-dua slaid kaca sebagai M dan N (Rajah 5.11).
2. Titiskan beberapa titik air pada setiap kertas kobalt klorida.
3. Letakkan slaid kaca M di bawah kipas dan letakkan slaid kaca N jauh daripada kipas.
4. Rekodkan pemerhatian anda di dalam jadual selepas 15 minit.
Kesimpulan:
Adakah hipotesis bagi setiap eksperimen yang dijalankan diterima? Berikan alasan anda.
Soalan
4. Mengapakah kipas digunakan dalam Eksperimen D?
Jawapan:
4. Untuk mempercepatkan kadar pergerakan udara.